Búvárkodás Balin

Egy sziget, ezer lehetőség a különleges merülésekre: Bali az egyik legjobb búvár úti cél Ázsiában.

Indonézia tekintélyes méretű lakossággal bír, s az a rengeteg ember több tucatnyi nyelvet használ, több vallást követ. A mi szempontunkból leginkább az érdekes, hogy a búvárkodás legalább ennyire sokszínű: Komodo, Raja Ampat, Lembeh, Pulau Weh csak néhány a búvárkörökben híressé vált helyek közül.

És akkor ott van még Bali. A spirituális utak egyik kedvenc célpontja, és aki a nagy kalandot a felszín alatt keresi, az sem csalódik.

Ennek oka az, hogy egyetlen szigethez képest egészen eltérő jellegű merüléseket kínál.

Még azt sem lehet mondani, hogy legalább a vízhőmérséklet nagyjából ugyanannyi a különböző partszakaszokon!

Kezdjük Tulambennel a képzeletbeli körutat. Ez a kis falu Bali északkeleti részén a maga fekete kavicsos-köves partjával nem pont olyan hely, ami pancsolni vágyók tömegeit vonzaná. Búvárok járnak ide, naponta több tucatnyian gázolnak bele a vízbe.

A legismertebb hely a Liberty roncsa, vagyis inkább maradványa.

Az egykori második világháborús hajó évekig hevert a parton, majd egy vulkánkitörés sodorta a tengerbe. Mára alig felismerhető a hajó, viszont káprázatosan gazdag, színes, változatos körülötte az élővilág.

Szintén ebben a faluban van a Coral Garden, a Drop Off. Először úszkálva a fekete homokos aljzat felett nem látszik igazán lenyűgözőnek a hely. Aztán szépen lassan felfedezzük a kis színes csigákat, feltűnik a több tucat színes anemona, bennük a mindenféle-fajta bohóchallal. Szobrok vannak a felszín alatt, ami körül néha felbukkannak teknősök. Mélyen úszkálva időnként cápákra figyelhetünk fel. Van ezen a környéken pygmy csikóhal, muréna tisztító rákokkal, és még mennyi minden.

A búvárkodás azért vonzó Tulambenben, mert a resortokban a merülés és a szállás igen olcsó.

A helyi vezetők nagyon profik, az időnként hosszúra nyúlt merülések alatt végig keresik a vendégeknek, búvárfotósoknak a látnivalókat. Van, ahol korlátlan búvárcsomagokra is be lehet fizetni, amikor a vendégek tényleg szinte az egész napot a vízben tölthetik. Ezt a kellemesen meleg víz is lehetővé teszi. Tulambentől pár percnyi autózásra vannak még kiváló merülőhelyek, elsősorban aljzaton élő apróságokkal.

Amed sem eszik túl messzire ettől a falutól. A part itt talán vonzóbb az átlag turista számára, a víz alatt pedig szép korallkertekben lehet búvárkodni, nézelődni. A kis, helyi csónakokból merülni sajátos élmény, és a közelség miatt Tulamben és Amed könnyen egy túra alatt felkereshető.

Tovább haladva jutunk el Padang Bai-ig. Ez a kis tengerparti település is hangulatos, vannak a közelben szép homokos partszakaszok. Nyilván kedvünk támad egy kis merüléshez is, mert azt írják mindenhol, vannak szép korallos helyek. Miután Tulambenben a jó meleg vízben már búvárkodtunk, a légvonalban 25 kilométerre eső városban sem számítunk más körülményekre. Ezek után némileg meglep a pár fokkal hűvösebb tenger.

Ebből a kis kikötőből lehet tovább hajózni Nusa Penida környékére, mert ez a szomszédos kis sziget legendás helyekkel büszkélkedhet.

Itt van a kiszámíthatatlan és veszélyes áramlásokról híres Crystal Bay, ahol a szerencsések mola molával találkozhatnak. Még híresebb a Manta Point, ahol több manta szokott körözni a tisztítóállomás felett, de időnként a látás csapnivaló. És ami még kellemetlenebb: június és október között a víz Lembongan mellett alig 18-20 fokos. Ha csak a vékony, rövid neoprén ruhádat hoztad magaddal, ami pont elég volt Tulambenben, a víz alatt át fogod gondolni az életedben hozott döntéseidet.

Bali északnyugati részére is jut még ez-az. A Secret Bay inkább makrós helyszín. Menjangan sziget merülőhelyeire hajóval lehet kimenni:

itt általában tiszta vízben lehet sodródni az áramlással, miközben a csodálatos, korallos falakban gyönyörködünk.

Aki már picit beleunt abba, hogy nagyítóval keresse a kis csigákat a homokban, annak ez igazi felüdülés lehet. A búvár körutat a sziget északi részén Pemuteran majd Lovina érintésével zárhatjuk le.

Ahol csak térségből ennyi figyelemre érdemes akad, ott értelemszerűen merülőhelyre lebontva még nagyobb a változatosság.

Mindent egészen biztosan nem fogunk látni, de mivel bizony területek nem esnek egymástól nagy távolságra, ha találunk egy jó bázist egy hétre, akkor ez kedvező kiinduló pontja lehet többféle búvártúrának.

Tulambenben könnyű megfizethető, partmenti szállást találni, ahonnan jókat merülhetünk. Ezt kombinálhatjuk Ameddel, Serayával, akár Padang Bai felkeresésével is, ahonnan át tudnak vinni a Manta Pointra és a Crystal Bayre.

Ha távolabbra tekintünk, gyors kompok indulnak Padang Bai-ból a Gili-szigetekre. Gili Trawangan, Meno és Air három apró, csábítóan fehér homokos sziget Bali és Komodo közt, ahol nincs autóközlekedés, viszont sok étterem és bár sorakozik a parton. Remek hely a lazításra, és merülni sem rossz. Főleg, ha valaki teknősrajongó, mert belőlük ezekben a vizekben rengeteg van. Pár nagyon kellemes napot lehet itt tölteni egy Bali út kiegészítéseként.

Ebben a bejegyzésben mást se csináltam, csak soroltam a merülőhelyeket. Pedig Bali azért a felszínen is tartogat nem kevés érdekességet. Jó lenne azt mondani, túlzás annyit beszélni erről a szigetről, Ázsiában van még bőven remek úti cél- de nem véletlen Bali népszerűsége a búvárok körében.

Még mindig megfizethető, még mindig lehet tenni oda olyan túrát, ahol sokat, jókat merülünk, tudunk a felszínen kirándulni, és mindez nem kerül észveszejtő összegbe.

A repülőjegy természetesen más tészta. Ám Ázsiáról, divatos egzotikus úti célról beszélünk, csodát nem várhatunk. Kevés eséllyel fog az ölünkbe hullani egy 100 dolláros retúr repjegy Denpasarig sajnos. Az elsőre magasnak tűnő árakról ne riadjunk meg azért: informálódjunk, nézelődjünk, adjuk össze a szállás, a búvárkodás, a repülés árát, és meglehet, nem is lesz annyira riasztó a végeredmény, mint amennyi élményt is nyújthat.

Bár ma már néha vannak jelei annak, hogy a régi, gyakorlatilag garantáltan esős vagy száraz időszakok eltolódnak, ha tehetjük, én Balin a száraz évszakot választanám egy hosszabb utazásra.

Ez nagyjából május és október közé esik- igen, ekkor hidegebb a víz délen. A mi telünk idején a sűrű esőzés miatt lehet, hogy igen rossz látásba futunk bele bizonyos merülőhelyeken. Amikor apró élőlényeket keresünk a homokban, ez még nem akkora gond, amikor korallkertekben gyönyörködnénk, már nem az igazi.

Még egy fontos kiegészítés. A tenger szép, az élővilág dús, és általában a víz meleg. Eddig minden jó. Amikor viszont áramlás van, akkor az bizony lehet nagyon kellemetlen, akár veszélyes is.

Még rutinos búvárnak is azt javaslom, figyeljen oda a helyi merülésvezetőkre, akiknek tapasztalata sokat segít.

Pontosan tudják, hol kell helyezkedni, és azt is, mikor nem érdemes vízbe menni a körülmények miatt.

Kapaszkodtam már sziklákban alig pár méterre a parttól Tulambenben, miközben a víz hol előre, hol hátra húzott és rángatott. A bázison a fiúk azt mondták, ha nagyon akarjuk, megpróbálhatjuk a merülést, de ne számítsunk sok jókra. Egyáltalán nem váratlan módon nekik lett igazuk…

Teljesen mindegy, hajóról vagy partról merülsz, északon vagy délen, mindig okosan, körültekintően búvárkodj.

Figyelj a helyi vezetőre, figyelj a körülményekre. És ne feledd, egy különleges élőlényt óvatlanul követve bizony bajba is kerülhetsz. Ennyit egyetlen búvárkaland sem ér!

Ha erre odafigyelünk, szép, élménydús búvártúra várhat ránk Balin. A változatossága miatt visszatérésre csábít, s én magam is alaposan el kell gondolkodjak, mi volt ott a kedvencem. Nagyon szerettem Tulambent, ahol csak besétáltunk kedvünk szerint merülni. Nagyon szépek voltak a korallos falak Menjangban. Szerettem Gilit, az ottani teknősparádét. A Crystal Bay, bár hideg volt, mégis igazán szép merülőhelyként él az emlékeimben.

Sorolhatom az érveket hosszan, a legjobb bizonyíték mégis az, mennyien búvárkodnak Balin évről évre, és milyen sokan mennek vissza egy újabb körre.